Elektrobusy wyjechały już na ulice Szczecinka, a od września darmowa komunikacja.

Elektrobusy wyjechały już na ulice Szczecinka, a od września darmowa komunikacja.

Autobusy na prąd już od wczoraj – 19 grudnia 2018r – wożą pasażerów po ulicach Szczecinka, a dokładnie 10 autobusów elektrycznych. Od września mieszkańcy Szczecinka pojadą komunikacją miejską za darmo, jest to jedna z obiecanych rzeczy przez burmistrza, którą zapowiedział w kampanii wyborczej.

„To dzień bardzo ważny dla Komunikacji Miejskiej. W 2015 roku przystępowaliśmy do realizacji tego planu. Miał właśnie spowodować to, że będą po Szczecinku jeździły elektryczne autobusy” – mówił dyrektor zarządu Komunikacji Miejskiej Tomasz Merk.
„Było to bardzo niemalże futurystyczne zadanie w tym czasie. Była to nowość nie tylko na skalę Polski, ale i europejską. To zadanie nie było proste, bardzo mocno musieliśmy pozmieniać działanie spółki, zrobiliśmy wiele zabiegów, aby można było otrzymać dofinansowanie” – dodał.

 

„Przypadł mi naprawdę zacny moment brania czynnego udziału w odbiorze tych autobusów. Dzisiaj jesteśmy żywym przykładem tego, że to, co czasami wydaje nam się dla nas niedostępne, jest do osiągnięcia” – powiedział burmistrz Daniel Rak.
„Te 10 autobusów, które przeznaczymy do użytkowania dla mieszkańców, są kierunkiem, który stoi przede mną, przed moimi następcami. Wymiany całkowitego taboru wszystkich autobusów. Żeby to zrobić, należałoby zakupić kolejnych 15” – dodał.

 

To finał wielkiego projektu wymiany bez mała połowy taboru Komunikacji Miejskiej Szczecinek. Miasto za blisko 20 mln zł (w tym 17,5 mln zł unijnej dotacji) kupiło 10 autobusów o napędzie elektrycznym. – Tyle samo starych, spalinowych pojazdów wycofujemy – dyrektor KM Tomasz Merk mówi, że najstarszy ma ponad 20 lat, blisko półtora miliona kilometrów na liczniku i trzy razy wymieniany silnik. – Spróbujemy je sprzedać, a jeżeli nie będzie chętnych, to je zezłomujemy.

 

W „elektrykach”, które od środy wożą już pasażerów, wymieniać co kilka lat trzeba będzie akumulatory. To jednak będzie zmartwieniem miasta za 7 lat, bo na tyle dał gwarancję producent autobusów, czyli Ursus Bus z Lublina.

 

Autobusy Ursusa maja długość 12-metrów i zabiorą minimum 70 osób. To – z uwagi na ciężar akumulatorów – sporo mniej niż obecne, największe dieslowskie MAN-y, które mieszczą ponad 100 pasażerów. Z uwagi na ciężar baterii zawieszenie „elektryków” jest dość twarde, co odczują pasażerowie. Akumulatory powinny wystarczyć na około 150 kilometrów jazdy, potem trzeba je ładować 6 godzin.

 

Nowinka to biletomaty, w których za pomocą ekranu dotykowego można wybrać jeden z 6 rodzajów biletu i zapłacić kartą bankomatową lub telefonem

Darmowa komunikacja miejska
„W swoim programie wyborczym deklarowałem, że w pierwszym swoim autorskim budżecie wprowadzę darmową komunikację. W tej chwili chciałbym jeszcze przybliżyć ten termin – chciałbym, żeby od 1 września, od nowego roku szkolnego, darmowa komunikacja w Szczecinku już stała się faktem. Zrobię wszystko, żeby podczas realizacji tego budżetu na rok 2019, dokonać wszystkich stosownych zmian, żeby wdrożyć ten naprawdę ambitny, ale też realny program dla mieszkańców” – mówił Daniel Rak

 

Wdrożenie obietnicy wyborczej wymaga zmiany w budżecie miasta. Burmistrz zapowiadał ją podczas swojego expose.

 

Darmowe autobusy, razem z kwotą dopłaty z budżetu miasta do działalności Komunikacji Miejskiej, mogą kosztować łącznie około 6 mln zł rocznie.

Dodaj komentarz