Inowrocław: pierwsze elektryczno-hybrydowe autobusy już na ulicach

Inowrocław: pierwsze elektryczno-hybrydowe autobusy już na ulicach

Cztery z szesnastu autobusów elektryczno-hybrydowych wyjechały dziś na ulice Inowrocławia. Niebawem cały tabor publiczny w mieście będzie ekologiczny, a Inowrocław stanie się pierwszym takim miastem w Polsce.

 

Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywają około 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

 

Autobusy o napędzie elektryczno-hybrydowym różnią się od tradycyjnych hybryd tym, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną, a silnik spalinowy ma mały rozmiar i pełni jedynie funkcję pomocniczą. W trybie elektrycznym pojazd, w zależności od warunków, przejedzie ok. 70 proc. trasy. Z kolei doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in w zajezdni.

 

– Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji autobusów miejskich o napędzie wyłącznie spalinowym. We wrocławskiej fabryce wytwarzamy tylko pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny – mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.

 

– Mamy autobusy na miarę XXI wieku. Inowrocław w sprawach ochrony środowiska właśnie zdecydowanie wyprzedza wielkie ośrodki. Dbamy o zdrowie mieszkańców i o finanse miasta, bo za autobusy zapłacimy zaledwie 15 procent wartości – podkreślał prezydent Ryszard Brejza.

 

16 autobusów ekologicznych wraz z systemem ładowania będzie kosztowało niemal 40 mln zł. Miasto zapłaci 15 proc. wartości, a pozostała część zostanie sfinansowana z pieniędzy unijnych. Trzy lata temu inowrocławski MPK wzbogacił swój tabor o 12 autobusów – elektrycznych i hybrydowych.

Dodaj komentarz