LOTOS – Pierwsze stacje wodoru w Polsce

LOTOS – Pierwsze stacje wodoru w Polsce

Gdański koncern ogłosił podczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach, że do końca 2021 roku uruchomi dwie stacje tankowania wodoru. Projekt nazywa się Pure H2. Jest to inwestycja, która zakłada wybudowanie na terenie rafinerii w Gdańsku instalacji do oczyszczania wodoru oraz stacji sprzedaży i dystrybucji paliwa w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu.

Dwie stacje wodorowe mają powstać w Warszawie oraz Gdańsku. To projekt przyszłościowy, ponieważ obecnie nie istnieje polski rynek samochodów osobowych napędzanych tym paliwem. Modele z ogniwami paliwowymi (wodór wchodzi w reakcję z tlenem tworząc prąd do zasilania silnika elektrycznego) produkują Toyota (Mirai) i Hyundai (Nexo), ale nie są one oferowane na polskim rynku. Być może po powstaniu pierwszych stacji to się zmieni.

 

Pozostaje transport publiczny i właśnie na nim należy się skupić w pierwszej kolejności, by ograniczyć emisję CO2 w miastach. Początkowo ze stacji wodorowych będą korzystać miejskie autobusy. W tym roku Lotos podpisał listy intencyjne w tej sprawie z Gdynią i Wejherowem. Spółka planuje rozmowy z następnymi samorządami.

 

„Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza, że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny” – podkreśla Patryk Demski

 

„Stacja ta to część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach LOTOS – Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999%). Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy stolicą Polski a rafinerią w Gdańsku oraz ograniczy koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych” – czytamy w komunikacie Grupy LOTOS

 

Produkcja wodoru

Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 t wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru jaką instalacje Grupy LOTOS produkują w ciągu godziny.

 

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie, czy przemyśle spożywczym. Póki co tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.
Projekt Pure H2, realizowany przez LOTOS, zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę”

 

Wartym dodania jest to że w 2018 roku na stacjach paliw Lotos powstało 12 ładowarek. Do 2020 roku do użytku zostanie oddanych kolejnych 38 stacji.

Dodaj komentarz