Ostrołęka kupuje tureckie autobusy Temsa

Ostrołęka kupuje tureckie autobusy Temsa

Za czwartym razem udało się miastu wyłonić dostawcę pięciu autobusów klasy MIDI z silnikami diesla. Urzędnicy zwiększyli budżet i tym samym zdecydowali się kupić tureckie autobusy Temsa MD9LE.

 

Przypomnijmy, że była to czwarta próba zakupu autobusów spalinowych przez Ostrołękę. Poprzednie kończyły się brakiem ofert lub nie mieściły się w możliwościach finansowych miasta. Podjęto więc kolejną, tym razem znacznie szybszą próbę zakupu.

Urzędnicy jeszcze raz zaczęli szukać dostawcy 5 autobusów klasy MIDI z silnikami diesla. Ten będzie je musiał przekazać do Ostrołęki w terminie do 28 czerwca 2019 r. Taki czas na przekazanie może znowu trochę być nie na rękę producentom i miastu. Urzędnicy już dwa razy przez nie mieli ofert. Dalej mają to być pojazdy z nadwoziami o długości 9,5 – 10,5 m, szerokości min. 2,35 m i wysokości do 3,2 m. Każdy ma umożliwić podróż przynajmniej 61 pasażerom, w tym nie mniej niż 20 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez dwa lub trzy wejścia w układzie 1-2-0, 1-2-2, 2-2-2 lub 1-2-1. Urzędnicy dopuścili konstrukcje niskowejściowe pod warunkiem, że będą one przynajmniej w 70% niskopodłogowe.

 

Miasto dalej chciało, aby silnik diesla Euro 6 usytuowany był z tyłu pojazdu oraz miał pojemność od 6 do 8 l i moc co najmniej 180 kW. Jednostka ma być zblokowana z automatyczną, min. czterobiegową skrzynią biegów. Przekładnia musi być wyposażona w układ obniżający zużycie paliwa podczas postoju na przystankach, poprzez automatyczne przełączanie na bieg jałowy po zatrzymaniu pojazdu. Komora silnika wyposażona ma być system detekcji i gaszenia pożaru.

Oferta

25 października upłynął termin składania ofert. Miasto na zakupy cały czas miało zarezerwowane 4 920 000 PLN brutto. Oznacza to, że koszt pozyskania jednego pojazdu urzędnicy dalej szacowali na poziomie nie większym niż 800 000 PLN netto. Jedyna oferta, którą tego otwarto przekroczyła te szacunki.

 

Przedstawiła ją firma PeterBus z Warszawy. Oczywiście i tym razem oferuje ona autobusy Temsa MD9LE. Oferta warszawskiej firmy dla Ostrołęki opiewała na 5 276 700 PLN brutto. W pakiecie Ostrołęka otrzyma jeszcze trzyletnią gwarancję całopojazdową. Cena jednostkowa za autobus wynosi więc 858 000 PLN netto. To o 5% taniej w porównaniu z przetargiem sprzed paru miesięcy. Wtedy jedna mała Temsa kosztowała 898 500 PLN netto.

Pozostawało czekanie na ruch ze strony ostrołęckich urzędników. Kolejna oferta PeterBusa prezentowała się na dużo lepszym poziomie cenowym. I to zapewne zaważyło na decyzji. Po trzech tygodniach analizy miasto znalazło dodatkowe środki i dziś, 15 listopada zaakceptowało ofertę warszawskiej firmy. Czekamy więc na umowę i tym samym w przyszłym roku Ostrołęka stanie się kolejnym polskim miastem, po którym będą jeździć miejskie autobusy tureckiej Temsy.

Dodaj komentarz