Pakistan: do napędzania autobusów użyją paliwa z krowich odchodów

Pakistan: do napędzania autobusów użyją paliwa z krowich odchodów

W pakistańskim Karaczi powstaje właśnie nowy system autobusów Green Bus Rapid Transit (BRT). Trasy będą obsługiwane przez hybrydowe autobusy napędzane gazem wytwarzanym z krowich odchodów. Będzie to ogólem 200 autobusów hybrydowych napędzanych biometanem. Według ONZ przemysłowa hodowla krów jest odpowiedzialna za niemal 20 proc. światowej emisji gazów cieplarnianych.

System BRT w Karaczi miał funkcjonować już od 2017 r. Do dziś jednak nie udało się dokończyć budowy. Obecny termin oddania do użytku pierwszej, tzw. Zielonej Linii określono na 2020 r. Ma liczyć ok. 35 km. Jej uzupełnieniem będzie, również właśnie budowana, Żółta Linia, która z kolei ma mieć długość niecałych 4 km. W planach są trzy kolejne linie.

 

Pojazdy będą korzystały z ekologicznego paliwa, ale nie mniej ważne jest zużycie ogromnych ilości krowiego łajna, które w tej chwili trafiają do Oceanu Indyjskiego. Całkowity koszt inwestycji to 583,5 mln dol.

 

– „System BRT przyniesie miastu „wiele korzyści ekologicznych i gospodarczych”. Inwestycja zapobiegnie codziennemu przedostawaniu się do oceanu około ponad 3 tys. ton bawolego nawozu. Odchody zostaną zamienione w energię. Miasto zaoszczędzi dodatkowo ponad 50 tys. litrów świeżej wody.” – powiedział Malik Amin Aslam, doradca premiera Pakistanu ds. zmian klimatu.

 

Biogaz to produkt fermentacji metanowej związków organicznych (np. odpady komunalne, odchody zwierzęce, gnojowica, biomasa). Biogaz składa się głównie z metanu i dwutlenku węgla. Może również zawierać niewielkie ilości siarkowodoru, azotu, tlenu, wody oraz siloksanów. Jest bezwonny. Miejscami, gdzie powstaje biogaz są składowiska odpadów, biogazownie rolnicze oraz oczyszczalnie ścieków.

 

Biogaz może zostać oczyszczony do biometanu, który ma jakość gazu ziemnego i nadaje się wtedy do wykorzystania jako paliwo samochodowe. Według ostrożnych szacunków biogaz jest w stanie zaspokoić kilkanaście proc. brytyjskiego rynku paliwowego. Jest o wiele bardziej ekologiczny od ropy.

Dodaj komentarz