Polski elektrobus. Rafako wchodzi na rynek [FILM]

Polski elektrobus. Rafako wchodzi na rynek [FILM]

Dziś – 19 grudnia 2018 roku – swoją oficjalną premiere miał autobus elektryczny raciborskiego RAFAKO. Polska ma szansę stać się liderem w branży transportowej. Pojazd na jednym ładowaniu ma przejeżdżać od 70 do 120 kilometrów. Ładowanie litowo-tytanowych baterii ma zajmować nieco ponad kwadrans (np. podczas postoju na pętli).

RAFAKO promuje swój pojazd jako pierwszy polski autobus zeroemisyjny z bateriami takcyjnymi, które zamontowano w podwoziu. Całkowicie polski projekt, powstały w trosce o czystość powietrza i redukcję hałasu z otoczenia. Nowatorskie rozmieszczenie baterii oraz wymiary pojazdu gwarantują jego dobrą zwrotność, ułatwiając manewrowanie, poprawiają parametry trakcyjne i bezpieczeństwo jazdy.

 

Autobus zaprojektowano w trzech wersjach – szkolnej, podmiejskiej i miejskiej. W zależności od wersji mierzy do 8,5 metra długości i mieści od 20 do 40 miejsc siedzących. Zaletą pojazdu jest niewielka wysokość, która wynosi nieco ponad 3 metry. Pozwoli to wjeżdżać pod praktycznie każdy wiadukt.

 

Wysokość 3,2 metra uzyskano dzięki umieszczeniu baterii pod podłogą, a nie jak jest to najczęściej praktykowane – na dachu pojazdu. Uwolnioną w ten sposób powierzchnia dachu będzie można wykorzystać np. na umieszczenie tam ogniw fotowoltaicznych. Autobus ma być napędzany trójfazowym silnikiem synchronicznym o mocy 140 kW, charakteryzującym się sprawnością rzędu 96 proc., a więc znacznie wyższą od dotychczas stosowanych rozwiązań.

 

Zmniejszona masa pojazdu oraz lekka konstrukcja powiększyły zasięg e-busa RAFAKO aż o 10%! Gdyby jednak klient nie zdecydował się na to jako alternatywę ma możliwość zwiększenia pojemności pojazdu o kolejne pięć miejsc dla pasażerów.

 

Zaprezentowany dziś egzemplarz to konstrukcja klasy MIDI. Posiada ona nadwozie o długości 8,49 m, szerokości 2,4 m i wysokości 3,2 m. Dzięki niewielkim gabarytom elektryczny RAFAKO, znakomicie sprawdzi się jako autobus szkolny, miejski lub podmiejski

 

Kolejnym atutem pojazdu ma być synchroniczny silnik trakcyjny z magnesami trwałymi katowickiego Komelu. Ma on gwarantować większą sprawność i przeciążalność silnika, a także osiągi pojazdu oraz zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu baterii.

 

Podsumowując- ciekawa konstrukcja, sporo nowych rozwiązań, których do tej pory nie widzieliśmy w elektrobusach czynią elektrobus RAFAKO oryginalnym. Czas więc na pierwsze testy i wtedy będzie można jeszcze więcej o nim powiedzieć.

 

Spośród producentów, którzy w Polsce mają swoje zakłady, niekwestionowanym liderem w autobusowej elektromobilności jest Solaris. Pierwszy e-bus opuścił bramy podpoznańskiej fabryki w 2011 r. i był jednym z pierwszych tego typu rozwiązań w Europie. Od tego czasu firma dostarczyła do 13 krajów niemal 200 pojazdów. I produkuje kolejnych 200 dla miast w Polsce i całej Europie.

Dodaj komentarz