Poznań: pierwsze autobusy elektryczne od 2020 roku

Poznań: pierwsze autobusy elektryczne od 2020 roku

Pierwsze autobusy elektryczne w MPK Poznań będziemy mogli zobaczyć w grudniu 2019 roku, dopiero wtedy wyjadą na ulice miasta i będą wozić poznańskich pasażerów. Wszystkich elektrobusów będzie łącznie 21, a wartość kontraktu opiewa na kwotę około 70 mln złotych, a przetarg wygrała firma Solaris.

Poznań to kolejne z polskich miast, które zamierza inwestować w ekologiczne środki transportu. 14 grudnia urząd miasta podpisze umowę ze spółką Solaris na dostarczenie 21 autobusów elektrycznych, w tym 15 przegubowych i 6 autobusów 12-metrowych.

 

Będą to pierwsze autobusy elektryczne w stolicy Wielkopolski, choć można było zobaczyć we wrześniu 2017r na ulicach poznania autobus elektryczny który kursował na liniach ale należał on do Warszawy, a w Poznaniu przechodził tylko testy. Oprócz tego powstaną trzy stacje ładowania: na dworcu autobusowym Garbary, dworcu przy os. Sobieskiego oraz na zajezdni przy ul. Warszawskiej, gdzie powstanie stacja nocnego ładowania.

 

„Polska jest w top 5 krajów w Europie jeśli chodzi o liczbę autobusów elektrycznych i ta sytuacja się dynamicznie zmienia. Będzie ich przybywać. Mamy nadzieję, że już niedługo pasażerowie poznańskiego MPK będą mieli okazję przekonać się jak fajnie jest jeździć autobusem elektrycznym, który jest bardzo cichy w środku, na zewnątrz, nie emituje żadnych spalin. Kierowcy też bardzo sobie chwalą charakterystykę jazdy takim pojazdem. Jest też tańszy w eksploatacji” – mówi Mateusz Figaszewski, pełnomocnik zarządu firmy Solaris ds. rozwoju e-mobilności i PR.

 

Będą to pojazdy niskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, z systemem wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy, z klimatyzacją oraz drzwiami odskokowo przesuwnymi, co gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście oraz płynną wymianę pasażerów. Autobus może być ładowany za pomocą złącza typu plug-in lub z pantografu.

 

„Od kilku lat zakup kolejnych autobusów uzależnia się od spełniania przez nie rygorystycznych norm emisji spalin. Autobusy elektryczne to krok dalej. Pozwolą one na skuteczne zmniejszenie emisji, co przyniesie spore korzyści dla środowiska, a co za tym idzie – także dla mieszkańców” – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

 

Sześć z zamówionych autobusów będzie mieć długość 11,5-12 m, natomiast 15 będzie przegubowych o długości 17,5-18 metrów. 15 autobusów, według warunków przetargu, ma przyjechać do Poznania do 16 grudnia 2019 roku. Z kolei sześć pozostałych do 28 lutego 2020 roku.

 

Na zakup 15 dłuższych autobusów Poznań uzyskał dofinansowanie w ramach projektu „Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje”. Będzie to 38,3 mln zł z pozyskanych wówczas prawie 107 mln zł. Dotacja na sześć krótszych autobusów pochodzi z kolei z programu „System zielonych inwestycji – Część 2 – GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny.”

 

MPK zamierzało przeznaczyć na zakup niecałe 70 mln zł, a oferta Solarisa była wyższa o 4,2 mln zł. Brakującą kwotę dołożyli poznańscy radni, zwiększając podczas ostatniej sesji kwotę na przebudowę ronda Rataje Wieloletniej Prognozie Finansowej. Dzięki temu MPK Poznań mogło podjąć decyzję o wyborze oferty Solarisa.

 

Łącznie w ostatnich latach na zakup nowego taboru przeznaczono ponad pół miliarda złotych, z czego prawie 90 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.

 

Zapraszam do polubienia fanpagu który widnieje po lewej stronie aby nie przegapić kolejnych artykułów.

 

Dodaj komentarz