Poznań: umowa z Solarisem na 21 elektrobusów

Poznań: umowa z Solarisem na 21 elektrobusów

Dziś – 14 grudnia 2018 roku – została podpisana umowa z firmą Solaris. Do końca lutego 2020 roku do MPK Poznań trafi 21 autobusów elektrycznych marki Solaris. Będą to pierwsze autobusy napędzane energią elektryczną w Poznaniu.

„Poznań wchodzi na mapę miast, które stawiają na elektromobilność. To ważna data nie tylko dla miasta, ale i dla naszego przewoźnika. To również kolejne potwierdzenie, że Poznań dba o transport publiczny i konsekwentnie będzie stawiał na jego rozwój, żeby mieszkańcy i turyści mogli korzystać z wygodnego, nowoczesnego taboru zarówno autobusowego, jak tramwajowego. Wpisuje się to również w działania, które mają ograniczać emisję CO2 do atmosfery” – mówił Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.

 

Elektryczne autobusy mają już Warszawa, Kraków czy Jaworzno, miasta europejskie. Będzie miał i Poznań. W piątek MPK oficjalnie podpisało umowę z Solarisem z podpoznańskiego Bolechowa na zakup 21 elektrycznych autobusów. Wartość kontraktu to ponad 70 mln zł. 15 autobusów to modele przegubowe, czyli dłuższe. Pozostałe sześć to pojazdy o standardowej długości 12 metrów.

 

To pierwsze napędzane energią elektryczną autobusy, na które zdecydowała się stolica Wielkopolski, tym samym podążając za rosnącym trendem przełączania się europejskich miast na elektromobilność – podał Solaris.

 

Elektrobusy zostaną wyposażone w baterie Solaris High Power i będą mogły być ładowane zarówno przez pantograf, jak i złącze typu plug-in. Ponadto elektryczne Solarisy zostaną wyposażone w szereg nowoczesnych udogodnień dla pasażerów i kierowców. Autobusy przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i pasażerów poruszających się z wózkami dziecięcymi. Dla dodatkowego komfortu podróżujących pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w system informacji pasażerskiej. Zostaną wyposażone, m.in. w ładowarki USB zamontowane w poręczach pojazdów czy przyciski dodatkowo oznaczone w alfabecie Braille’a.

 

Przyjazne środowisku autobusy, na które zdecydował się poznański przewoźnik, zostaną wyposażone w baterie litowo-tytanowe. W przypadku 12-metrowych Urbino będą miały pojemność 116 kWh, w przegubowych zaś 174 kWh. Magazyny energii będą przystosowane do szybkich i częstych ładowań prądem o dużej mocy. Elektrobusy będzie można naładować zarówno przez pantograf umieszczony na dachu, jak i przez elastyczny przewód zakończony wtyczką plug-in. Modele dostarczone do Poznania będą posiadać gniazda ładowania plug-in po obu stronach autobusu, co ułatwi uzupełnianie energii w wielu pojazdach jednocześnie.

 

„To początek nowej ery w transporcie w Poznaniu. W 1898 roku, czyli 120 lat temu, zaczęły tutaj jeździć pierwsze tramwaje elektryczne. Kiedy autobusy elektryczne przyjadą do Poznania, w 2020 roku, minie 140 lat od powstania transportu publicznego w naszym mieście” – wyjaśniał Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań. –„Pojazdy elektryczne to krok do przodu jeśli chodzi o technikę autobusową i zdecydowany postęp jeśli chodzi o ochronę środowiska. Zgodnie z ustawą o elektromobilności do 2028 roku jesteśmy zobowiązani posiadać 30 procent autobusów elektrycznych. Etap, który dzisiaj zapoczątkowujemy, to wkład do realizacji tej umowy” – dodał.

 

Do tej pory firma Solaris dostarczyła na polski rynek ponad 100 autobusów bateryjnych, a niemal 90 jest już zakontraktowanych. Spółka podała, że Poznań jest kolejnym miastem, które zdecydowało się na ładowanie baterii w autobusach poprzez pantograf o wysokiej mocy. Takie rozwiązanie funkcjonuje już m.in. w Warszawie, Jaworznie i Krakowie.

Dodaj komentarz