Rafako prezentuje swój prototyp elektrobusa

Rafako prezentuje swój prototyp elektrobusa

Firma Rafako, lider w produkcji kotłów oraz bloków energetycznych, zaskoczył wszystkich i pokazał prototyp swojego autobusu elektrycznego z którym będą chcieli wejść na rynek elektrobusów. Zdaniem firmy Rafako będzie to pierwszy taki polski autobus z elektrycznymi bateriami w podwoziu. Do końca roku mają powstać trzy prototypy elektrobusów.

W ostatnich kwartałach Rafako informowało, że pracuje nad projektem autobusu elektrycznego. Producent z Raciborza podczas szczytu klimatycznego w Katowicach zaprezentował jak będzie wyglądał jego premierowy elektrobus. Jego nazwa to Rafako E-Bus. Już niedługo będziemy mogli zobaczyć oficjalną prezentacje prototypu, a dokładnie – 19 grudnia – w Raciborzu.

 

„Pracuje nad tym zespół ludzi, których pozyskaliśmy z branży automotive. Jednocześnie szukamy najlepszej opcji na dalszą przyszłość tego projektu. Rozważamy m.in. pozyskanie partnera lub sprzedaż całego lub części projektu” – mówił prezes firmy Rafako, Jerzy Wiśniewski. – „Na pewno nie należy zakładać scenariusza, w którym Rafako samodzielnie będzie produkować autobusy elektryczne lub ich podzespoły, choćby w fabryce w Raciborzu. Uruchomienie takiej produkcji wymagałoby ogromnych nakładów finansowych” – dodał.

 

W Polsce oprócz producentów specjalizujących się w budowie pojazdów dla komunikacji miejskiej Solarisa i Autosana, swoje kroki w budowie elektrycznych autobusów stawia również producent pojazdów rolniczych Ursus. Niebawem do tej grupy może dołączyć zupełnie nowy gracz, do tej pory niezwiązany z dziedziną motoryzacji.

 

„Do końca bieżącego roku zakończymy prace projektowe i planujemy przystąpić do kompletacji podzespołów. Do końca 2018 r. chcemy mieć docelowo trzy prototypy, które będą się nieznacznie różniły zastosowanymi rozwiązaniami” – powiedział wiceprezes Jarosław Dusiło podczas spotkania prasowego.

Rafako E-Bus

Po przyspieszeniu prac w tym roku, jeszcze w grudniu mamy zobaczyć pierwszy prototyp, który w zależności od zastosowanej baterii będzie występował jako pojazd:

  • Miejski z baterią LTO o pojemności 61 kWh (w wariancie przeznaczonym do miast)
  • Lokalny z baterią o pojemności 144 kWh (z myślą o kursach podmiejskich oraz przewozach uczniów)

 

Zasięgi autobusu elektrycznego mają wynieść odpowiednio 70 lub 140 kilometrów. Rafako E-Bus, bo tak nazywa się autobus, został stworzony przez:

  • Rafako (budowa autobusu, koordynacja prac),
  • KOMEL (silniki elektryczne),
  • EleDriveco. (pakiety baterii)

W przeciwieństwie do dotychczasowych rozwiązań, w których baterie lokuje się pod podwoziem, w „kominie” – miejscu, gdzie zwykle są silniki spalinowe – i na dachach, autobus elektryczny Rafako ma baterie w całości pod podwoziem.

Jako ciekawostkę warto dodać, że KOMEL chwali się sprawnością silników na poziomie 96 procent. Dla porównania: najlepsze silniki spalinowe w Formule 1 (oraz AMG Project One) posiadają sprawność wynoszącą około 50 procent w optymalnym zakresie obrotów. W cywilnych samochodach liderem jest Toyota, której udaje się dojść do około 42-44 procent sprawności – rzecz jasna także w optymalnym zakresie obrotów.

 

Oficjalna premiera elektrobusu ma nastąpić – 19 grudnia – w Raciborzu.

 

Dodaj komentarz