Warszawa: modyfikacja przetargu na 130 przegubowych elektrobusów.

Warszawa: modyfikacja przetargu na 130 przegubowych elektrobusów.

MZA przesuneły termin składania ofert w przetargu na 12 lutego. Przetarg ten obejmuje 130 autobusów przegubowych z zasilaniem elektrycznym. Dodatkowo doszło do ważnej modyfikacji warunków przetargu, z której skorzysta Ursus Bus.

Trwa warszawski przetarg na dostawę 130 elektrobusów przegubowych. Miejskie Zakłady Autobusowe udzieliły już w kilku turach odpowiedzi na pytania potencjalnych oferentów oraz dokonały zmiany SIWZ. W ostatnich dniach nastąpiła bardzo istotna zmiana. Przewoźnik dopuścił do przetargu firmy, które mają doświadczenie w produkcji przegubowych trolejbusów.

 

Wartość przetargu oszacowano na 351 mln zł netto, (to daje wycenę jednostkową za przegubowego „elektryka” w wysokości 2,7 mln PLN netto.) a przetarg dotyczy samych pojazdów, bez infrastruktury do ich ładowania. Jest to więc inwestycja porównywalna z budową stadionu Legii. Jeśli chodzi o zakupy autobusowe, to trudno je przyrównywać do warszawskich. Kończona właśnie dostawa 47 elektrobusów dla Zielonej Góry kosztowała niecałe 100 mln zł.

 

MZA od ogłoszenia przetargu kilkakrotnie modyfikował bardzo rozbudowaną i szczegółową specyfikację istotnych warunków zamówienia. Kilka dni temu doszła do tego zmiana jeśli chodzi o charakterystykę oferowanych pojazdów. MZA żąda, by nie były to pojazdy prototypowe (to standardowy warunek w tego typu przetargach), a na dowód producent musi potwierdzić, że sprzedał minimum 15 sztuk takich przegubowców. Pierwotnie musiało to być 15 autobusów elektrycznych. Po zmianie sprzed kilku dni producent może się legitymować sprzedażą 15 elektrobusów, lub 15 trolejbusów o konstrukcji takiej, jak oferowane Warszawie elektrobusy.

 

Co to zmienia? Ułatwia niektórym producentom udowodnienie jakości swoich pojazdów. Przegubowe autobusy elektryczne nie są bowiem tak powszechne jak standardowe, 12–metrowe. Co ciekawe MZA były pod koniec zeszłego roku pytane przez jednego z producentów, który zastrzegał, że zrealizował dostawę 15 przegubowych trolejbusów, których budowa była oparta na autobusie elektrycznym, czy dopuści taki dowód jakości pojazdu. Wtedy warszawski przewoźnik odmówił. Teraz jednak dokonał modyfikacji SIWZ.

 

Co prawda w dokumentacji przetargowej z zasady nie wskazuje się kto zadaje pytania zamawiającemu, ale można się domyślać, że akurat to pytanie pochodziło od Ursus Busa, który jesienią dostarczył 15 przegubowych trolejbusów MPK Lublin. Lubelski producent ma za sobą szereg umów elektrobusowych (w tym wspomnianą wyżej dla Zielonej Góry), ale dotyczy to pojazdów 12–metrowych, a nie przegubowców.

 

Po tych zmianach warszawski przetarg można powiedzieć, że zaczął się od nowa. Na oferty dotyczącego przetargu czekają do 12 lutego. Po zakupie nowych pojazdów autobusy elektryczne będą stanowić ok. 10 proc. wszystkich warszawskich autobusów miejskich i kilkanaście procent taboru MZA.

 

Zapraszam również do naszej nowej grupy na temat transportu publicznego – Miłośnicy Autobusów
https://www.facebook.com/groups/2271598219540871/?source_id=850720715317967

Dodaj komentarz