Wniosek o upadłości PKS Gniezno. Zalega 2 mln złotych

Wniosek o upadłości PKS Gniezno. Zalega 2 mln złotych

Spółka Petrojet złożyła wniosek do Ministerstwa Infrastruktury o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej PKS w Gnieźnie. Może to oznaczać, że już niebawem z autobusowego rozkładu jazdy znikną wszystkie połączenia kolejnego PKS’u. Na dzień dzisiejszy jeszcze nie wiadomo, czy sąd ogłosi upadłość tej firmy.

Zgodnie z informacjami zawartymi w piśmie, zadłużenie gnieźnieńskiego PKS-u wobec Petrojet wynosi 1 mln 984 tys. 802, 16 zł. – Powyższa kwota stanowi jedynie należność główną powstałą w ramach realizacji postanowień umowy. Zobowiązania nie są spłacane od lipca 2017 roku. Pomimo wielokrotnych rozmów i spotkań z władzami przedsiębiorstwa i przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury oraz pism w przedmiocie spłaty zadłużenia, nie została wypracowana żadna forma polubownego zakończenia sporu.

 

Gnieźnieńskie PKS jest jedną z nielicznych spółek wywodzących się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej, które wciąż pozostają własnością skarbu państwa. Jak poinformował nas resort, który odpowiada za państwowe przedsiębiorstwa autobusowe, zarząd zadłużonego przedsiębiorstwa sam podjął już wcześniej podobne kroki. – 18 września 2018 r. zarząd Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Gnieźnie sp. z o.o. złożył w XI Wydziale Gospodarczym do Spraw Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych Sądu Rejonowego Poznań-Stare Miasto wniosek o ogłoszenie upadłości. Sąd ustanowił tymczasowego nadzorcę sądowego – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

 

„Na razie jeszcze nie ogłoszono upadłości likwidacyjnej PKS. Jeśli jednak do niej dojdzie, nie zmienia to sytuacji w samym Gnieźnie. Tu transport zbiorowy zapewnia miejska spółka MPK. Jeżeli gminy będą chciały rozszerzyć kursy MPK na swój teren, to miasto jest otwarte na rozmowy w tym zakresie” – mówiła Anna Dzionek, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Gnieźnie.

 

Przypomnijmy, że 25 września PKS Gniezno wydał komunikat o zmianach w rozkładzie jazdy, które nastąpiły od 1 października. Ponad 50 kursów zostało albo całkowicie zlikwidowanych, albo skróconych.

 

Z początkiem września PKS Gniezno zlikwidowało około 30 kursów. Chodziło o nierentowność tychże połączeń. Podczas konferencji w biurze poselskim Krzysztofa Ostrowskiego zaapelowano do samorządów o dofinansowanie kursów, które są niezbędne dla mieszkańców ich gmin.

 

Istnieje więc realne zagrożenie, że kurcząca się sieć połączeń PKS Gniezno wkrótce przestanie być obsługiwana całkowicie. Spółka byłaby więc kolejną, która w ostatnim czasie przestałaby świadczyć jakiekolwiek usługi przewozowe.

Dodaj komentarz